Djeca i mladi s invaliditetom ostvaruju dobre rezultate ako im se osiguraju neophodni uslovi
Sva djeca žele da odrastaju okruženi svojim vršnjacima i da budu prihvaćeni, kako u školi, tako i u društvu od svoje okoline. To važi za svu djecu, bez obzira na to imaju li neki invaliditet ili ne.U 37 godina prosvjetnog rada, Aleksa Radišić, srednjoškolski profesor iz Teslića, otac slijepog sina, omogućio je znatnom broju djece s različitim invaliditetom da budu prihvaćeni i da im se pruže jednake mogućnosti tokom obrazovanja, kao i za dalje obrazovanje i usavršavanje.
''Ogroman broj djece i mladih osoba nikada nisu imala priliku upoznati nekog vršnjaka s invaliditetom i zato ponekad imaju o njima pogrešno mišljenje. A onda, u školi, dogodi se da sa takvim dječakom ili djevojčicom idu u isto odjeljenje, i uvijek se iznenade kada uvide da je mišljenje koje su imali bilo pogrešno. Gotovo da i ne treba tražiti da nešto pomognu učeniku s invaliditetom, sami se organizuju i tačno pogode šta, u kojoj mjeri i kada treba pomoći. Poslije nekog vremena dođe na red da od učenika s invaliditetom prepišu zadaću koju nisu oni uradili ili da im šapnu na kontrolnom, pismenom... Onda dođu na red i zajednički izlasci'', kroz osmijeh priča Radišić.
Iako postoje zakoni za inkluziju djece s invaliditetom u redovni obrazovni sistem, često je praksa jedno, a zakon drugo. ''Država, tačnije obrazovne vlasti, u obavezi su da obezbijede materijalne uslove za kvalitetno inkluzivno obrazovanje. Nekada su to asistenti, nekada tehnička sredstva, ponekad jasnija i dostupna uputstva koja će sastaviti adekvatni stručnjaci. Takođe je potrebno dodatno obučavati i postojeći nastavni kadar. Seminari i radionice gdje bi, osim stručnih predavanja, nastavnici mogli razmijeniti svoja iskustava u radu sa djecom s invaliditetom sigurno bi omogućili bolji i kvalitetniji rad svima. Jedan od problema je što se društvo u cjelini još uvijek fokusira na razlike, a ne na sličnosti među djecom i mladima i na ono što ih spaja. Ipak, ne samo da učenici u razredu bez zadrške prihvataju i pomažu učenicima s invaliditetom, već u najvećoj mjeri to čini i nastavno osoblje koliko je to u njihovoj moći“. Radišić podsjeća da je i pravovremeno i pravilno informisanje roditelja takođe nezaobilazno u ostvarivanju prava na inkluzivno obrazovanje njihovog djeteta kao preduslova za uspješnu inkluziju u društvo, što je još jedan zadatak i obaveza vlasti. „Roditelji pokazuju veliku spremnost da sarađuju sa školom kad znaju na šta sve imaju prava“, naglašava Radišić.
Neki učenici s invaliditetom su se veoma lako prilagodili novom načinu rada u vrijeme nastave na daljinu zbog pandemije COVID-19, tvrdi Radišić. Tek tada je postalo jasno kako lako barataju modernim tehnologijama koje inače koriste, kao što su kompjuter i pametni telefon. Kako nam govori Radišić, bili su veoma aktivni i sa nestrpljenjem čekali da se vrate u školske klupe kako bi se osim učenja i družili i bili jedan kolektiv, ''jer to su sretna djeca, a sva djeca i mladi s invaliditetom imaju pravo na sretno djetinjstvo i mladost. Kad im omogućimo da uče s vršnjacima, i to na način koji je prilagođen svakom od njih, kada učinimo nastavu interesantnom i stalno ih angažujemo da aktivno učestvuju na nastavi, oni postižu cilj i to se vraća mnogo više kroz njihovo znanje i vještine te osjećaj pripadanja i samopoštovanja“, zaključuje Radišić.
Za kampanju #ProbudiSe govori Aleksa Radišić, profesor istorije u SMŠ “Jovan Dučić“ Teslić